Lukens Tuning Service (voorheen Allround Technical Assist)

Aansluitend aan zijn ruim 20-jarige motorsportloopbaan, begon meervoudig sprint- en dragracekampioen Rob Janssen op 1 januari 1995 zijn technisch servicebedrijf. De hoofdzaak werd het aanpassen van motorfietsen voor gehandicapten en het coördineren van het project Motor Mobiliteit voor Gehandicapten.

Ontstaan uit een toevallige vraag uit de markt, groeide dit project in enkele jaren uit tot een uniek samenwerkingsverband tussen een aantal bedrijven en overheidsinstanties. Op 1 januari 2013 werden de aanpassings-werkzaamheden overgenomen door Albert Lukens van Lukens Tuning Service. Ook Albert verwierf veel van zijn kennis en ervaring in de motorsport.

Als zijspancoureur, maar ook als tuner en adviseur van gerenomeerde coureurs en teams. De vele jaren die hij voor een aantal vooraanstaande motorzaken werkte leverden tevens een schat aan expertise op motorgebied op. Niet denken in problemen maar in oplossingen.

Het technisch bruikbaar maken van motorfietsen voor mensen met functiestoornissen is een vrij nieuw fenomeen in motorland. Het begon met de Eénhandsbediening Rechts. Hiermee is het mogelijk het mogelijk met alleen de rechterhand, zowel de voorrem, als het gashandle, de duimkoppeling en de schakelaars te bedienen.
Na goedkeuring door het CBR volgde de logische stap Eénhandsbediening Links, een spiegelbeelduitvoering van de vorige aanpassing. Vele varianten op dit thema volgden. Door deze technieken kunnen kandidaten met beperkingen aan één hand of arm vaak toch motorrijden. De bediening, zelfs met de linkerhand, blijkt in de praktijk vrij snel aan te leren.

Ook voor voet- en beenbeperkingen zijn er oplossingen. Het verplaatsen van de achterrem naar het stuur en het aanpassen van de voetsteunpositie zijn vaak toegepaste technieken. Schakelen kan eventueel ook vanaf het stuur met behulp van het Easy Shift© schakelsysteem. Dit is een elektromagnetisch systeem dat de voetfunctie bij het schakelen overneemt. Ook de aanpassingstechnieken die bij het zijspanrijden horen, heeft Lukens Tuning Service in huis. Er werd zelfs een rolstoeltoegankelijk zijspan ontwikkeld, waarbij de bestuurder zelf met de rolstoel aan boord van zijn zijspan kan rijden. Dan kan de transfer naar de bestuurdersplaats gemaakt worden en de motor op volledige handbediening worden bestuurd.
Voor het achteruitrijden werd het Back-Up© systeem ontwikkeld. Op deze wijze kunnen soms zelfs dwarslaesiepatiënten nog motorrijden.

Al bij de aanschaf van een motor kan het advies van de aanpasser erg belangrijk zijn. Niet elke motor is even geschikt om te worden aangepast voor het gebruik door een gehandicapte bestuurder. Hoogte, zitpositie en de uitvoering van de bedieningscomponenten zijn bepalend voor de geschiktheid. Daarom wordt ook hier vaak gebruik gemaakt van het meetsysteem Body-Check©.
Het maken van de juiste keuze kan vooral prijstechnisch veel voordeel opleveren. Vooraf wordt altijd overlegd over de uitvoering en de te verwachten kosten.
Er wordt steeds geprobeerd de aanpassingen in de stijl van de motorfiets zelf te maken. Onzichtbaar kan niet altijd; in stijl meestal wel.
Belangrijk is ook dat de pasvorm perfect is en de bedieningselementen, ondanks de beperkingen van de bestuurder, goed te bedienen zijn. Het wordt dus altijd ambachtelijk maatwerk.

Als de motor aangepast is, moet er in een aantal gevallen een herkeuring door de RDW plaatsvinden. Lukens Tuning Service kan zowel de aanvraag als de keuringsbegeleiding voor de klant verzorgen.

Internet: www.lukenstuningservice.nl