Motorrijden met een lichamelijke handicap is zeker geen uitvinding van de projectgroep Motor Mobiliteit voor Gehandicapten. Dit verschijnsel bestaat waarschijnlijk al zo lang als het motorrijden zelf. Tot voor kort waren dit echter individuele acties. Het is wel voor het eerst dat er een gestructureerd systeem bestaat om mensen met zowel de procedures als de techniek te helpen. Dit systeem is een route langs de verschillende facetten van de projectgroep Motor Mobiliteit voor Gehandicapten.
De projectgroep Motor Mobiliteit voor Gehandicapten wil mensen met functiebeperkingen begeleiden in de procedure om het motorrijbewijs te behalen en te gaan motorrijden. Er worden oplossingen geboden voor de vele technische en procedurele problemen die hierbij kunnen ontstaan. Door de inmiddels opgedane ervaringen en voortdurende technische ontwikkelingen worden de mogelijkheden steeds ruimer. Langzaam maar zeker verschuiven de limieten waarmee de betrokkenen geconfronteerd worden.
Tijdens een eerste voorzichtige presentatie op de beurs Automotorsport in Zuidlaren in januari 1995, ontstond er meteen contact tussen Rob Janssen’s Allround Technical Assist en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Vooral aanpassingsdeskundige Sander Bison was geïnteresseerd. Kort daarna volgde de constatering dat er totaal geen mogelijkheden bestonden om een aangepaste rijopleiding te volgen. Dus werd Koops Verkeerseducatie bij het project betrokken en werden aanpasbare lesmotoren ontwikkeld. Vervolgens meldden zich kandidaten met ontbrekende of verlamde lichaamsdelen en zo ontstond de behoefte aan speciale prothesen en orthesen. Dit probleem bleek te kunnen worden opgelost door de orthopedisch instrumentmaker Wilfred Mijnheer van Stel Orthopedie Vries. En vanaf toen was de basis van de projectgroep Motor Mobiliteit voor Gehandicapten een feit.
Het werd een goed lopend samenwerkingsverband tussen deze kernpartners. De ontwerpers van MMD Vormgeving creëerden vervolgens een eigen gezicht voor het project. Daarnaast ontstonden er nauwe contacten met RDW Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie, de zelf gehandicapte adviseurs van het MMvG-demoteam, alsmede met revalidatiecentra en medisch specialisten. Ook de waardering van instanties als KNMV, MAG, BOVAG, ANWB en VVN werd voor het functioneren van de projectgroep van groot belang.
De eerste geslaagde kandidaat was Edwin Vester op 2 mei 1996. Op 9 februari 2005 werd Ninette Pijnenburg als 250e geslaagde MMvG’er bijgeschreven. Inmiddels is dat aantal al weer meer dan verdubbeld. Honderden motorliefhebbers dus, die via MMvG het motorpad (weer) vonden.
In 2003 werd de projectgroep MMvG uitgenodigd om in Brussel deel te nemen aan het “Qua Vadis” congres van de Europese Commissie. De werk- en zienswijze, de z.g. “MMvG-Methode” werd daar gepresenteerd en gedemonstreerd en dient sindsdien als norm voor de Europese regelgeving op het gebied van aangepast motorrijden.
In april 2005 werd op uitbundige wijze het 10 jarige bestaan van het project MMvG gevierd. Bij deze gelegenheid werd, behalve een nieuwe lesmotor, ook de Body Check gepresenteerd. Dit is een systeem waarmee lichaamsfuncties die voor motorrijden relevant zijn, gemeten kunnen worden. Zo kan meestal vooraf worden bepaald of iemand verantwoord en veilig kan gaan motorrijden.
Rob is momenteel nog als adviseur aan het project verbonden.
Januari 2014 opende Stel Orthopedie de deuren van het nieuwe bedrijfspand in Tynaarlo. Strak en modern van opzet en vlak bij afslag 35 van de A28. Helaas mocht directeur Jaap Hartsema maar kort genieten van zijn nieuwe bedrijf. Op 2e paasdag 2015 overleed Jaap geheel onverwacht op 57-jarige leeftijd. Hij werd opgevolgd door zijn vertrouweling Wilfred Mijnheer, die het bedrijf inmiddels heeft overgenomen.
Najaar 2015 verhuisde projectgroep MMvG naar een nieuw hoofdkwartier in het pand van Koops-Novl opleidingen. Nóg beter bereikbaar en nóg ruimer en professioneler opgezet. Ook motoraanpasser Albert Lukens verhuisde mee met lambert Koops.
De sneeuwbal rolt en door de nog steeds groeiende bekendheid die het project krijgt, zijn allerlei ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. Nog altijd zijn er grenzen aan de mogelijkheden die geboden kunnen worden. Niet alles is haalbaar, want de oude stelregel blijft van kracht: ...alléén als het op een verantwoorde en veilige manier kan...
Maar de sneeuwbal rolt en is niet meer te stoppen...