Koops Novl Opleidingen. Dit degelijk Drents familiebedrijf, geleid door Lambert Koops, werd gestart in 1958 in Westerbork door vader Jannes Koops.
Koops-Novl opleidingen verzorgt tegenwoordig in Assen, samen met een team vakkundige medewerkers, alle denkbare verkeersopleidingen en trainingen.
Het lespakket omvat praktijkscholing voor de bromfiets, motorfiets (solo én zijspan), personenauto, vrachtwagen, bus, aanhangwagen en tractor. Verder worden alle denkbare theoretische opleidingen en aanvullende trainingen aangeboden. Maar de meest bijzondere is de opleiding voor het rijbewijs A (motorfiets) voor mensen met een lichamelijke handicap.
Voor dit doel liet Koops-Novl opleidingen een aantal multi-aanpasbare lesmotoren bouwen. Het begon in 1995 met een Suzuki GN 250 lichte klasse, later gevolgd door een SV 650 en een Gladius 650 voor de zware categorie. Voor het zijspanrijden kwam er een VX 800 met (rolstoeltoegankelijk) zijspan. Deze lesmotoren kunnen in ruim 70 uitvoeringen worden omgebouwd; het z.g. Basispakket. De motoren zijn goedgekeurd door de RDW en het CBR.
De lesmotoren kunnen worden aangepast aan de mogelijkheden en behoeften van de kandidaat. Elk bedieningscomponent kan op vrijwel elke positie worden gemonteerd. Dit gebeurt aan de hand van de Status, welke tijdens de passing op de zittingsdag wordt opgemaakt.
De kosten van het ombouwen van de lesmotoren worden aan de klant doorberekend. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de ombouw wordt de tariefgroep bepaald. Voor de eerste keer ombouwen wordt het A-tarief berekend. Voor elke ombouw daarna geldt het lagere B-tarief. Als er voorzieningen nodig zijn die niet in het Basispakket zitten, wordt hiervoor een extra toeslag berekend. De ombouwkosten worden niet per lesuur, maar per kéér dat er gelest wordt (dagdeel, dag of dagen) berekend.
Om extra kosten van reizen en ombouwen te beperken, wordt geadviseerd om meerdere lessen op een dag te nemen of een meerdaagse cursus te boeken. Voor praktische problemen, zoals overnachtingen etc. zijn oplossingen voorhanden. De prijzen van het lessen en de ombouw kunnen worden opgevraagd bij Koops-Novl opleidingen of bij de projectcoördinator van MMvG. In overleg kan er in bepaalde gevallen ook met eigen materiaal van de klant worden gelest. Dit kan uiteraard alleen indien de motor correct aangepast is en goedgekeurd door RDW en CBR.
Lambert Koops en Wiebe Hof, tevens KNMV-instructeurs, hebben zich gespecialiseerd in de materie van het aangepast motorrijden. De eerste lessen worden meestal in verkeers-luw gebied gehouden. Alle aandacht gaat dan uit naar basistechniek, gewenning aan de aanpassingen en voertuigbeheersing. Behalve oefeningen krijgt de kandidaat ook veel uitleg over de theoretische kant; het hoe en waarom van het motorrijden. Heeft men voldoende kennis en vaardigheid vergaard, dan wordt de cursus uitgebreid met deelname aan het verkeer op de openbare weg.
Als de rijvaardigheid en het verkeersinzicht van de kandidaat toereikend is en de CBR-testrit met goed gevolg is uitgevoerd, dan kan er een examenaanvraag worden gedaan. Door de enorme motivatie van de kandidaten en de gedegen opleiding is het slagingspercentage buitengewoon hoog.
Vaak wordt door ex-leerlingen uit het project Motor Mobiliteit voor Gehandicapten later nog een vervolgopleiding geboekt. Tijdens zo’n VRO (Voortgezette Rij Opleiding) of RMT (Regionale Motorvaardigheids Training) of Allroad Training, worden alle aspecten van het motorrijden nog eens verder uitgediept.
www.koopsvec.nl
Telefoon: 0592-372098
De hoofdzaak van dit technisch servicebedrijf is het aanpassen van motorfietsen voor gehandicapten. Tevens wordt van hieruit vaak het project Motor Mobiliteit voor Gehandicapten gecoördineerd.
Binnen het wereldwijd unieke team van Motor Mobiliteit voor Gehandicapten is de creativiteit van een technische duizendpoot als Albert Lukens een onmisbare factor. Hij moet de techniek naar de mens buigen en passend maatwerk leveren, om veilig en verantwoord motorrijden voor gehandicapten mogelijk te maken.
Albert verwierf veel van zijn kennis en ervaring in de motorsport. Als zijspancoureur, maar ook als tuner en adviseur van gerenommeerde coureurs en teams. De vele jaren die hij voor een aantal vooraanstaande motorzaken werkte, leverden tevens een schat aan expertise op motorgebied op. Niet denken in problemen maar in oplossingen.
Het technisch bruikbaar maken van motorfietsen voor mensen met functiestoornissen is een vrij nieuw fenomeen in motorland. Het begon met de Eénhandsbediening Rechts. Hiermee is het mogelijk met alleen de rechterhand, zowel de voorrem, als het gashandle, de duimkoppeling en de schakelaars te bedienen. Na goedkeuring door het CBR volgde de logische stap Eénhandsbediening Links, een spiegelbeelduitvoering van de vorige aanpassing. Vele varianten op dit thema volgden. Door deze technieken kunnen kandidaten met beperkingen aan één hand of arm vaak toch motorrijden. De bediening, zelfs met de linkerhand, blijkt in de praktijk vrij snel aan te leren.
Ook voor voet- en beenbeperkingen zijn er oplossingen. Het verplaatsen van de achterrem naar het stuur en het aanpassen van de voetsteunpositie zijn vaak toegepaste technieken. Schakelen kan eventueel ook vanaf het stuur met behulp van het Easy Shift-schakelsysteem. Dit is een elektromagnetisch systeem dat de voetfunctie bij het schakelen overneemt. Ook de aanpassingstechnieken die bij het zijspanrijden horen, heeft Lukens Tuning Service in huis.
Er werd zelfs een rolstoeltoegankelijk zijspan ontwikkeld, waarbij de bestuurder zelf met de rolstoel aan boord van zijn zijspan kan rijden. Dan kan de transfer naar de bestuurdersplaats gemaakt worden en de motor op volledige handbediening worden bestuurd. Voor het achteruitrijden werd het Back-Up systeem ontwikkeld. Op deze wijze kunnen soms zelfs dwarslaesiepatiënten nog motorrijden.
Al bij de aanschaf van een motor kan het advies van de aanpasser erg belangrijk zijn. Niet elke motor is even geschikt om te worden aangepast voor het gebruik door een gehandicapte bestuurder. Hoogte, zitpositie en de uitvoering van de bedieningscomponenten zijn bepalend voor de geschiktheid. Daarom wordt ook hier vaak gebruik gemaakt van het meetsysteem Body-Check.
Het maken van de juiste keuze kan vooral prijstechnisch veel voordeel opleveren. Vooraf wordt altijd overlegd over de uitvoering en de te verwachten kosten.
Er wordt steeds geprobeerd de aanpassingen in de stijl van de motorfiets zelf te maken. Onzichtbaar kan niet altijd; in stijl meestal wel.
Belangrijk is ook dat de pasvorm perfect is en de bedieningselementen, ondanks de beperkingen van de bestuurder, goed te bedienen zijn. Het wordt dus altijd ambachtelijk maatwerk.
Als de motor aangepast is, moet er in een aantal gevallen een herkeuring door de RDW plaatsvinden. Lukens Tuning Service kan zowel de aanvraag als de keuringsbegeleiding voor de klant verzorgen.
www.lukenstuningservice.nl • www.easyshift.nl
Telefoon: 06-19326855
Stel Orthopedie is een modern opgezet bedrijf, gevestigd op het bedrijventerrein 'De Vriezerbrug' in Tynaarlo, vlakbij Assen. Met gemotiveerde werknemers, waaronder meerdere motorrijders, en een uitstekende reputatie.
In 1996 werd als tweede in Nederland het predikaat Erkend Leverancier verworven. Het bedrijf is Orthobanda-lid en onderdeel van Bewegingsvisie. Niet alleen uit de regio maar vanuit binnen- en buitenland komen klanten naar Tynaarlo. Topsporters, waaronder ook paralympiërs, vonden oplossingen voor hun problemen bij Stel Orthopedie.
In het leveringspakket zitten veel zelfontwikkelde technieken en producten. Met name de hulpmiddelen die bij het motorrijden gebruikt worden, zijn vaak medisch-technische hoogstandjes. Deze prothesen (vervangende lichaamsdelen) en orthesen (ondersteunende lichaamsdelen) worden speciaal voor het motorrijden ontworpen.
Orthopedisch technicus Wilfred Mijnheer, zelf een verwoed motorrijder, ontwikkelde het Free Lock-systeem, dat de grijpfunctie van de hand aan het motorstuur kan overnemen. Dit sluitsysteem biedt voldoende grip om het bovenlichaam bij remmen en optrekken af te steunen. Bij een valpartij klikt de sluiting, zoals een skibinding, open en wordt het stuur losgelaten. Het systeem kan in de handpalm van de prothese of orthese worden ingebouwd. Het wordt zodanig geplaatst dat de bestuurder een zo natuurlijk mogelijke zithouding heeft.
Aangezien een motorfiets niet enkel met de armen, maar ook vanuit het middenrif van het lichaam bestuurd wordt, is het vaak heel goed mogelijk om met één goed functionerende arm en een kunstarm motor te rijden. Door uitgebreid testwerk, onder andere door de 'deskundige praktische rijgeschiktheid' van het CBR, werd de functionaliteit en veiligheid van deze kunstledematen naar een hoog niveau gebracht. Goedkeuring volgde en sindsdien wordt het gebruik van deze hulpmiddelen vaak als eis gesteld om een motor te mogen besturen. Tevens wordt er goed geluisterd naar de bevindingen van de (aspirant)motorrijders, om zo het product steeds verder te ontwikkelen. Nog steeds worden er vindingen gedaan om het draag- en rijcomfort te optimaliseren.
Tijdens de zittingsdagen van de projectgroep Motor Mobiliteit voor Gehandicapten is er in de agenda van Wilfred Mijnheer altijd tijd gereserveerd voor bezoekers van de zittingsdag. Als tijdens het technisch onderzoek bij het passen op de motorfiets is gebleken dat er orthopedische hulpmiddelen nodig zijn, kan de klant meteen door naar Stel Orthopedie. Daar worden dan gipsafdrukken van het lichaamsdeel gemaakt om een perfecte pasvorm te verkrijgen. Dit gebeurt op de speciale gipsstoel, waarop de zithouding op een motorfiets kan worden nagebootst. Er wordt dan meteen al rekening gehouden met de toekomstplannen van de klant: wordt het straks een chopper, een toerfiets of een supersportmodel. Er wordt altijd geprobeerd om een zo esthetisch mogelijk hulpmiddel te fabriceren door de lichaamsvorm zeer nauwkeurig na te maken.
Tevens wordt tijdens dit bezoek een aantal administratieve zaken afgewikkeld: Het maken van een offerte en het invullen van de benodigde formulieren voor de aanvraag bij de verzekering. Deze administratieve handelingen worden geheel door Stel Orthopedie voor de klant verzorgd. In sommige gevallen is er een beoordeling door een gespecialiseerde revalidatiearts noodzakelijk om een toewijzing te verkrijgen.
Als na enige tijd de hulpmiddelen gereed zijn, kan de kandidaat weer naar Tynaarlo komen voor de afsluitende passing en het uitvoeren van eventuele kleine correcties. Vaak wordt dit bezoek in de ochtend gepland, zodat ‘s middags al de eerste lessen kunnen worden gevolgd bij Koops-Novl opleidingen in Assen.
Er is regelmatig contact tussen de orthopedist, de instructeur en de motoraanpasser, zodat kan worden gevolgd of de hulpmiddelen in de praktijk ook naar behoren voldoen.
www.stelorthopedie.nl • www.freelock.nl
Telefoon: 0592-524555
Het CBR (een stichting, opgericht in 1927) is het bureau dat door de overheid is aangewezen om te beoordelen of men op verantwoorde wijze aan het verkeer kan deelnemen. Om legaal met de motor de weg op te mogen, moet je een motorrijbewijs hebben. Maar hoe gaat dat nou als je gehandicapt bent?
We kunnen twee categorieën onderscheiden. Ten eerste is er een groep kandidaten die nog niet eerder een motorrijbewijs heeft behaald en dus vooraan moet beginnen. De tweede groep heeft eerder wel een rijbewijs A behaald, maar heeft later als gevolg van ziekte of ongeval lichamelijke beperkingen opgelopen.
De procedure start in beide gevallen met het invullen van een gezondheidsverklaring. Dit is een formulier met vragen over de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van de kandidaat.
Als uit de gezondheidsverklaring blijkt dat er sprake is van functiestoornissen komt men terecht in een speciale procedure. De Medisch Adviseur van het CBR kan de betrokkene oproepen voor een Technisch Onderzoek (TO). Meestal gebeurt dit op een van de MMvG-zittingsdagen. Op de zittingsdag volgt een gesprek met Helmut van der Smitte, Jaap Went of Ronald den Haan, de 'Deskundigen Praktische Rijgeschiktheid' (DPR) van het CBR. Indien gewenst, is ook de coördinator van de projectgroep Motor Mobiliteit voor Gehandicapten hierbij aanwezig.
De bij het CBR bekende medische gegevens van de kandidaat én het resultaat van het passen op de motorfiets en de Body-Check bepalen of en op welke manier de kandidaat de motor op mag. Om de privacy te waarborgen, blijven de medische gegevens alleen ter beschikking van het CBR.
De beoordeling wordt gedaan aan de hand van het AA-protocol. Er wordt bezien welke aanpassingen en technische voorzieningen aan de motor moeten worden aangebracht. Tevens wordt de eventuele noodzaak bepaald van orthopedische hulpmiddelen, zoals prothesen of orthesen. Hiertoe wordt o.a. gebruik gemaakt van de Body-Check. Dit is een meettoestel waarmee lichaamsfuncties die voor motorrijden belangrijk zijn, gemeten kunnen worden.
Als alle voorzieningen gereed zijn, kan het echte motorrijden beginnen. Beginners die niet in het bezit zijn van het rijbewijs categorie B (auto), moeten vóór de rijlessen het theoriecertificaat A (motor) halen. Beginners die wel een autorijbewijs hebben, moeten het theoriecertificaat halen vóór het AVD-praktijkexamen.
Er wordt gestart met enkele gewenningslessen. Als de instructeur na een aantal lessen vindt dat de voertuigbeheersing van de leerling toereikend is om daadwerkelijk het verkeer in te gaan, wordt een tussentijdse beoordeling aangevraagd bij het CBR. Tijdens deze test wordt bekeken of de gekozen aanpassingen juist zijn en de orthopedische hulpmiddelen naar behoren functioneren. Bij een positieve beoordeling kan de rijopleiding worden voortgezet en het examen worden aan-gevraagd. Het examen wordt afgenomen door een AA-examinator, die speciaal opgeleid is voor het afnemen van examens met aangepaste voertuigen. Hij is door de DPR op de hoogte gebracht van het voortraject en de achtergrondinformatie van de kandidaat. Het examen is verder hetzelfde als voor ieder ander; in het verkeer moet iedereen tenslotte aan dezelfde rijvaardigheidseisen voldoen.
Voor kandidaten die eerder al in het bezit waren van een motorrijbewijs, heet de procedure: de Tussentijdse Melding. Na een positieve beoordeling op de zittingsdag en het verwezenlijken van de technische oplossingen kan met lessen worden begonnen. Als de kandidaat na een aantal lessen naar het oordeel van de instructeur voldoende rijvaardigheid heeft opgedaan, wordt een rijtest aangevraagd bij de het CBR. Verloopt deze test gunstig dan wordt een Verklaring van Geschiktheid afgegeven en kan een nieuw rijbewijs worden aangevraagd.
Op het nieuwe rijbewijs wordt aan de hand van een internationaal gebruikte cijfercode vermeld met welke aanpassingen en hulpmiddelen de betrokkene geacht wordt zijn motorfiets te besturen. Wordt hier niet aan voldaan, dan rijdt men zonder geldig rijbewijs en mogelijk ook zonder verzekering.
De DPR's van het CBR volgen de ontwikkelingen binnen de projectgroep op de voet. Aanpassingstechnieken, protheseontwerp en opleidingsmethoden komen vrijwel altijd in gezamenlijk overleg tot stand. Pas na terdege getest te zijn, volgt er toestemming om nieuwe technieken in de praktijk te gebruiken.
www.cbr.nl
Telefoon: 088-2275640
RDW | Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie. Motorfietsen met een kentekenbewijs hebben meestal een typegoedkeuring. Het kentekenbewijs is alleen geldig wanneer de motor in nagenoeg dezelfde uitvoering verkeert als in deze typegoedkeuring staat beschreven.
Worden er ingrijpende wijzigingen doorgevoerd, bijvoorbeeld ten behoeve van het gebruik door een gehandicapte, dan wordt het kentekenbewijs ongeldig. Wanneer er modificaties plaatsvinden aan de stuurinrichting, het remsysteem of het frame, dan dient de motor opnieuw gekeurd te worden en getoetst aan de eisen gesteld in het Voertuigregelement en de Wegenverkeerswet.
Een aanvraag voor zo’n herkeuring moet worden ingediend bij de RDW Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie, afdeling TTV. Bij de aanvraag voor herkeuring moet worden meegezonden: het kentekenbewijs, een omschrijving van de aanpassing en constructietekeningen met materiaalverantwoording en eventueel een sterkteberekening.
Een technisch inspecteur van de RDW verzorgt de keuring na afspraak op locatie. Daarbij wordt gelet op de technische uitvoering en de gebruikte materialen en opstellingen. Tevens kan er met de motor proef gereden worden om te constateren of alles ook werkelijk naar behoren functioneert. In enkele gevallen is het noodzakelijk dat er uitgebreide tests met het voertuig worden gehouden op de RDW-testbaan in Lelystad.
Als de motor wordt goedgekeurd, ontvangt men het gewijzigde kenteken terug, met daarop de vermelding dat het voertuig is aangepast voor het gebruik door een gehandicapte bestuurder. De kosten van de aanvraag en de keuring zijn voor rekening van de kentekenhouder.
Door de nauwe samenwerking met de RDW is de projectgroep Motor Mobiliteit voor Gehandicapten goed op de hoogte van de toegestane aanpassingen aan motoren. In Assen worden ook regelmatig keuringen gehouden van motoren die zijn aangepast door Lukens Tuning Service.
www.rdw.nl
Telefoon: 079-3458100
Op initiatief van Henk de Wit werd in 2001 de 'Stichting Mobiliteit voor Gehandicapten' opgericht. Doel van deze stichting is het geven van voorlichting over de mogelijkheden die er zijn voor mensen met een lichamelijke beperking om aan het verkeer deel te nemen. Vooral het (aangepast) motorrijden wordt gepromoot. Maar ook op het gebied van procedures, voorzieningen, hulpmiddelen en andere bijkomende zaken is er veel kennis en ervaring beschikbaar.
In 2012 werd de stichting, na enkele jaren een 'slapend bestaan' te hebben geleid, her-opgericht. Onder de bezielende leiding van voorzitter Maarten Ogg is een enthousiast en capabel team gevormd, dat zich in februari 2013 op de Motorbeurs Utrecht voor het eerst aan pers en publiek presenteerde.
Het huidige stichtingsbestuur en de groep vrijwillige medewerkers bestaat voornamelijk uit MMvG'ers. Dit zijn lichamelijk gehandicapten die via het project Motor Mobiliteit voor Gehandicapten hun motorrijbewijs behaald c.q. heroverd hebben.
Zij weten dus uit eigen ervaring hoe het aanvoelt om te leven met lichamelijke beperkingen en ondanks dat tóch motor te rijden en hoe waardevol dat kan zijn.
Tijdens beurzen, presentaties, clubbijeenkomsten, evenementen en andere gelegenheden geven de praktijkdeskundigen van de stichting voorlichting aan het publiek en verzorgen ze demonstraties. Door hun eigen ervaringen kunnen zij, beter dan wie ook, duidelijk maken dat 'gehandicapt zijn' een relatief begrip is en dat aangepast motorrijden een wezenlijke bijdrage kan leveren aan iemands levensgeluk.
Jaarlijks organiseert de Stichting Mobiliteit voor Gehandicapten enkele meerdaagse toertochten, vooral in bergachtige streken in Europa. Deze tochten zijn speciaal bedoeld voor MMvG’ers en direct betrokkenen. Eénmaal per seizoen wordt door de SMvG ook een ééndaagse sponsorrit georganiseerd. Hieraan kunnen ook niet-MMvG’ers deelnemen.
Voor meer informatie, praktijkverhalen, agenda, actualiteiten en nieuws betreffende aangepast motorrijden kunt u terecht op de website van de Stichting Mobiliteit voor Gehandicapten.
Natuurlijk kunt u SMvG ook volgen op Facebook en Twitter.
...De passie voor motorrijden doorbreekt beperkingen...
www.smvg.site
Telefoon: 06-42241891 (Maarten Ogg)